Mens en medemens
Mijn
gekozen waarde:
VERANTWOORDELIJKHEID
Ik vind
verantwoordelijkheid een belangrijke waarde. Iemand die verantwoordelijkheid
draagt tegenover anderen zal altijd gerespecteerd worden. Verantwoordelijkheid
is belangrijk om te kunnen omgaan met mensen, om leerkracht te zijn en om het
vertrouwen van de ander te krijgen. Als ik nu op dit moment over een
willekeurige persoon denk, zie ik verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid op
de werkplaats, als ouder(s), als medeleerling of medestudent, als vrienden, als
kind, als dokter, …
Iemand die geen
verantwoordelijkheid heeft verliest een groot deel van het respect dat de
anderen over hem hebben. De mensen zien dat hij niet vertrouwd kan worden en
dat hij zijn beloftes niet nastreeft. Dit zorgt ervoor dat hij automatisch
minder respect zal krijgen.

Bronvermelding: Geraadpleegd op 22 juli 2016 via
Verantwoordelijkheid
zorgt er ook voor dat er samenwerking is binnen de groep. Als elke lid van de
groep zijn verantwoordelijkheid draagt kan er goed gewerkt worden. Iedereen
draagt iets bij en er er hoeft niet duizend keer herinnerd te worden om ervoor
te zorgen dat iedereen inderdaad zijn opdracht/werk vervult.
Indien er inderdaad zo goed samengewerkt wordt waarbij iedereen zijn
bijdrage moet doen dan kan men spreken van verbondenheid. Iedereen kan goed
omgaan met de leden van zijn groep en de waarden en normen van de ander worden
gerespecteerd, dus het is duidelijk dat als iedereen zijn verantwoordelijkheid
draagt het enkel resulteert in positieve relaties tussen mensen.
De Joodse
beroemde zanger ‘Shimmy Engel’ uit de Verenigde Staten zingt in zijn album die
in 2014 verscheen een lied over verantwoordelijkheid:
4 X
|
To do the best of my ability.
4 X
|
I’ll do the best of my ability.
And nothing
more!
Bronvermelding: geraadpleegd op 9 augustus 2016 via http://www.zingalyrics.com/lyrics/shimmy-engel-ability/
“The best of
my/your ability” is dus het belangrijkste bij verantwoordelijkheid.
Als je steeds je best doet om goed te zijn en om zich goed te gedragen
tegenover iedereen dan zal je automatisch ook verantwoordelijkheid kunnen
dragen. Want ieder mens heeft de mogelijkheid om verantwoordelijkheid te ‘kunnen’
dragen. Hij moet er alleen zijn best voor willen doen!
Jonge mensen, grote
carrières
09/06/2014
om 10:00 door Jan Bosteels | MARK Magazine
’MARK Magazine’ is een publicatie van Content Connections over de
Vlaamse arbeidsmarkt en wordt hier aangeboden aan de lezers van De
Standaard.
Content Connections draagt de redactionele verantwoordelijkheid voor onderstaand artikel.
Content Connections draagt de redactionele verantwoordelijkheid voor onderstaand artikel.
Voor
je dertigste al een grote verantwoordelijkheid dragen in de bedrijfswereld, het
blijft eerder uitzondering dan regel. MARK portretteert een jonge wolf met een
flinke drive.
(2014,
juni 09), Jonge mensen, grote carrières, De Standaard
|
“Ik hou van de uitdaging, ik bewijs mezelf graag en ik kan goed zelfstandig werken. Toen ik bij Unilin begon, ben ik er meteen ingevlogen. Niet veel later kreeg ik de kans om mee te werken aan projecten in het buitenland. Een kans die ik met beide handen heb gegrepen.”
Waar komt die drive vandaan? “Ik vermoed vanuit mijn opvoeding. Ik heb schitterende ouders, maar mijn vader is erg veeleisend: alles kan altijd beter.”
Verantwoordelijkheid dragen over mensen die ouder en meer ervaren zijn dan zijzelf, daar schrikt An Van Esser niet voor terug. “Ik heb altijd in functies gewerkt waarin ik de mensen zelf ook iets kan bijbrengen. Ik tracht de praktijken toe te passen die ik op andere sites heb leren kennen. Hier in Australië hebben we een aantal dingen veranderd op het gebied van bevoorrading en stockbeheer. Het zijn veranderingen die voor iedereen positief zijn, dus dat creëert meteen vertrouwen.”
Wat waren de moeilijkste momenten? “In Rusland was het niet altijd even gemakkelijk: ik sprak de taal nauwelijks en de mensen denken erg hiërarchisch. Daar heb ik nogal wat tegenkanting ondervonden, maar daar leer je ook uit. In Australië is het makkelijker werken. De mensen zijn zalig hier en we hebben een heel goed team.”
Zoals bij de meeste jonge medewerkers met veel verantwoordelijkheid is het succes van An niet alleen te danken aan de bedrijfscultuur en aan de mogelijkheden tot interne opleiding, maar ook aan haar directe leidinggevende. “Zonder hem had ik hier waarschijnlijk niet gezeten. Hij heeft me alle kansen op het juiste moment gegeven. Hij houdt mijn job interessant, en ik leer heel veel van hem bij.”
Deze artikel
komt overeen met mijn mening op verantwoordelijkheid. Iemand die
verantwoordelijk is kan vertrouwd worden en voor een goede teamwerking zorgen.
An verteld ook
dat ze altijd haar best doet, “alles kan altijd beter”.
Mijn
gekozen casus met mijn mening erbij:
Nederlands verplicht op de speelplaats?
Ja
Een school in Jette kwam in februari onder vuur te
liggen omdat ze ‘taalstraffen’ uitdeelde aan leerlingen die geen Nederlands
praatten op de speelplaats. Patricia Van Eekenrode, directeur van het
Koninklijk Atheneum in Halle, verdedigt de maatregel. Zij is ervan overtuigd
dat leerlingen alleen maar Nederlands kunnen leren door de taal consequent te
gebruiken.
“Ik
vind het vanzelfsprekend dat leerlingen de Nederlandse taal machtig zijn als ze
naar een Nederlandstalige school gaan. Bij het begin van het schooljaar moeten
ouders en leerlingen daarom een engagementsverklaring ondertekenen waarin ze
verklaren dat ze altijd Nederlands zullen spreken binnen de schoolmuren, ook op
de speelplaats. Anderstalige leerlingen komen vaak alleen tijdens de les in
aanraking met de Nederlandse taal. Dat is te weinig. Tijdens de lessen
gebruiken ze ook een andere woordenschat dan op de speelplaats. Daar leren ze
ook de spreektaal beheersen. Als leerlingen toch hun moedertaal spreken, worden
ze op de vingers getikt. Als het de spuigaten uitloopt, volgen er sancties. Ze
moeten dan een uur nablijven of ze krijgen een alternatieve taak.”
“Tijdens
de les gebruiken ze een andere woordenschat dan op de speelplaats”
“Met
deze maatregel motiveren we de leerlingen om de taal beter te leren. Als je
niet goed Nederlands kent, is het bijna onmogelijk om te volgen tijdens de les.
De woorden in handboeken zijn soms al moeilijk voor Nederlandstalige
leerlingen. We ervaren ook dat leerlingen die het Nederlands niet machtig zijn,
sneller afglijden naar andere richtingen. De leerlingen beseffen zelf dat ze
goed Nederlands moeten kennen als ze met succes verder willen studeren.”
Nee
“De speelplaats is de uitgelezen plek om je
moedertaal te spreken”, zegt Kris Van Den Branden, directeur van het Centrum
voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). “Het komt het welbevinden van de leerlingen
ten goede. Dat heeft een positief effect op de schoolresultaten.”
“Uit
onderzoek weten we dat kinderen en jongeren gevoelig zijn voor hoe anderen met
hun moedertaal omspringen. Je moedertaal is een deel van je identiteit.
Iedereen is er emotioneel mee verbonden. Als je als school de moedertaal van je
leerlingen op de speelplaats verbiedt, geef je een negatief signaal. Leerlingen
krijgen het gevoel dat hun taal niet thuishoort op de school en dat ze er zelf
ook niet thuishoren. Als leerlingen zich goed voelen, stellen ze zich vaak
positiever op in de les. Meertaligheid toelaten is investeren in het
welbevinden van je leerlingen en van je school. De kwaliteit van het onderwijs
hangt niet af van de taal die op de speelplaats wordt gesproken. Dat geldt
zowel voor kleuters als voor jongeren.”
“Je
geeft de leerlingen het gevoel dat ze niet thuishoren op school”
(2012, maart 29), Nederlands
verplicht op de speelplaats? Klasse voor leraren.
|
Ik heb het
artikel ‘Nederlands verplicht op de speelplaats’ gelezen. Ik vind het ook heel
belangrijk om de kinderen enkel Nederlands te laten praten op de speelplaats.
De enige manier waarop de kinderen het Nederlands vlot zullen praten is door
hen te stimuleren om het in hun vrije tijd te gebruiken.
Het is niet voldoende om enkel
tijdens de lessen Nederlands te praten omdat het dan niet ‘los’ gebruikt wordt.
Op de speelplaats zijn de kinderen vrij om hun gevoelens te uiten om een beetje
te ontspannen. Het is een goede oefening en de kinderen leren zo veel beter om
het Nederlands in het alledaagse te gebruiken.
Maar, het mag
niet te streng worden. Kinderen kunnen onder druk niet goed presteren en
ontwikkelen. Het zou veel interessanter zijn om een project uit te werken over
Nederlands praten op school en de kinderen die zich aan de regels houden te
belonen, dan straffen uit te delen. Ik vind het heel onjuist om kinderen te
straffen omdat ze in hun moedertaal praten. Het is tenslotte hun taal. Ze mogen
het inderdaad niet op school gebruiken maar hun zelfbeeld en zelfwaarde mag
zeker niet onderdrukt worden. Elk persoon moet trots zijn met zichzelf, hij
moet tevreden zijn met zijn positie, zijn familie, …
De leerkracht
moet aan de leerlingen duidelijk uit leggen dat ze van hen verwacht om enkel
Nederlands op school te praten. Ze moet er ook bij zeggen dat ze het enkel voor
hen doet, dat ze enkel wil dat ze ten slotte het juiste Nederlands hanteren en
dat er niets mis is met de kinderen die thuis in een ander taal communiceren.
Net omgekeerd, ze kan die kinderen een beter gevoel geven door te zeggen dat ze
eigenlijk meer zullen kennen. Ze zijn in staat om in nog een taal te
communiceren boven de Nederlandstaligen!
Het
ethisch model:
Voorwaarden:
·
Grondhouding:
Echtheid: Als leerkracht kan ik mijn leerlingen
uitleggen waarom ik het zo belangrijk vindt dat er ook op de speelplaats enkel
Nederlands wordt gesproken. Ik zal hen de positieve gevolgen ervan duidelijk
maken. Hierdoor zullen ze deze regel niet als iets vervelends en onmogelijks
beschouwen, maar zullen ze het eerder accepteren.
De leerlingen die zich aan de regels
houden worden beloond. Met echtheid moet ik eerlijk zijn. Het kan best wel zijn
dat sommige leerlingen zich steeds goed gedragen maar er niet in slagen om
Nederlands te praten. Die leerlingen moet ik inderdaad niet straffen maar ze
kunnen zeker niet beloond worden. Als ik niet echt ben kan ik door de vingers
kijken en hen wel en beloning geven. Met echtheid ben ik mezelf en speel ik
mezelf. Ik streef mijn beloftes na en ben eerlijk.
Empathie: Empathie is de andere begrijpen, zich
kunnen inleven in de andere. Ik moet begrijpen dat het voor sommigen heel
moeilijk is om enkel Nederlands te praten terwijl ze thuis en buiten de school
een andere taal praten. Daarom vind ik dat de kinderen gestimuleerd moeten
worden om Nederlands te spreken door beloond te worden. Positief werken werkt
zeker krachtiger.
Aanvaarding: Elk kind moet aanvaard worden. Voor
een leerkracht moet iedereen gelijk zijn, elk kind moet zijn kwaliteiten naar
voor kunnen brengen en de leerkracht heeft daarop een grote invloed. Als de
leerkracht elke leerling aanvaard voor wat hij of zij is dan kunnen de kinderen
zich ontplooien.
Ik maak mijn leerlingen duidelijk dat
er niets mis is met iemand die anderstalig is. Integendeel, Ik vertel hen hoe
gunstig het is voor een kind die nog een extra taal kent. Maar dat deze vreemde
taal echter buiten de schoolmuren gebruikt mag worden en hierdoor zal hij de
Nederlandse taal ook zo goed kennen als zijn moedertaal.
·
Dialoog voeren:
Ik praat met mijn leerlingen en vraag
hen hun mening over deze regel. Als iedereen uitgesproken is, toon ik al mijn
begrip in hun opmerkingen. Achteraf leg ik hen duidelijk uit tot welke goede
gevolgen het zal leiden als men ook op de speelplaats Nederlands spreekt. Hoe
meer je spontaan Nederlands spreekt, hoe vlotter en vanzelfsprekend het zal
gaan. Want tijdens de les komt spontaan Nederlands spreken, nauwelijks aan bod.
En door in het Nederlands te babbelen zal hun Nederlands alleen verbeteren en
hierdoor zullen ze twee talen volledig onder de knie hebben. En later in de
hogeschool zullen ze mij dankbaar zijn als het hunzelf eenvoudig gaat zijn om
Nederlandse teksten te schrijven en te begrijpen.
Aandachtspunten:
·
Situatie analyseren:
Ik probeer de situatie te analyseren
door de leerlingen hun mening te vragen over deze regel. De leerlingen worden
hierdoor zeker vaardiger in het Nederlands, doordat ze spontaan gaan spreken.
Ook voelt elk kind dat zijn mening een waarde heeft en dat verhoogt zijn
zelfwaardegevoel.
·
Handelingsmogelijkheden onderzoeken:
Op basis van de analyse kan men beslissen
om het Nederlands op de speelplaats te verplichten en straffen opleggen als
deze regel niet wordt nageleefd. Of kan men de kinderen helemaal vrij hun
taalgebruik laten kiezen op de speelplaats.
In elk van deze twee mogelijkheden
kan men iets belangrijks missen, respectievelijk;
-
Het spontaan spreken met andere kinderen (door de
anderstalige).
-
Een vlotte Nederlandse taalgebruik.
Ik denk dus dat men iets moet vinden
dat de twee taken vervult.
Men kan het Nederlands verplichten,
maar niet te streng ermee zijn, bijvoorbeeld kinderen die dit niet doen
opmerken maar geen straf geven.
Ofwel kan men de kinderen wel vrij laten zijn op de speelplaats
en de tekorten op het vlak van Nederlandse vaardigheden en kennis, op een
andere manier aanvullen.
·
Motieven verhelderen:
De eerste handelingsmogelijkheid is
het gemakkelijkst voor de leerkrachten, maar misschien niet even leuk voor de
kindjes. Het ligt wel in hun voordeel en ze zullen dat na verloop van tijd wel
kunnen begrijpen. Men houdt hier ook rekening met de gevoelens van de kinderen.
De kinderen worden niet echt gestraft en hebben hierdoor niet teveel stress. Kinderen
die hun best doen, worden beloond.
De tweede optie is leuker voor de leerlingen maar
vraagt meer werk en organisatie van de school en leerkrachten.
·
Effecten inschatten
De effecten kunnen positief zijn. De leerlingen zullen
heel goed Nederlands kunnen praten. Het kan soms gebeuren dat de handelingen
negatieve effecten veroorzaken. Een leerling die zich steeds op de speelplaats
heel goed heeft ontspannen kan gesloten of heel stil worden door
de-enkel-nederlands-regel. Dit kan doordat hij zich niet goed kan verwoorden in
het Nederlands. In dit geval moet de leerkracht met de leerling apart afspreken
hoe ze het probleem zullen aanpakken, bijvoorbeeld door in het begin enkel vijf
minuten van de vijftien (pauze) Nederlands te praten. Geleidelijk aan kan dit
tien minuten en vijftien minuten worden. De leerkracht moet wel duidelijk maken
aan de andere leerlingen dat de regel niet voor iedereen geldt. Zoals er
leerlingen zijn die extra hulp nodig hebben bij het rekenen zijn er leerlingen
die hulp nodig hebben bij het Nederlands.
Evaluatiepunten:
·
Intuïties uitspreken:
We zijn hier op school om iets te
leren, alhoewel het niet altijd even gemakkelijk of leuk is. Het zal in het
begin veel inspanning vergen om enkel Nederlands te spreken, maar achteraf
zullen ze me dankbaar zijn dat ze een vlotte Nederlands hanteren! Volgens mij
kan het Nederlands op de speelplaats het beste gestimuleerd worden door er een
project over te maken op school. De leerlingen belonen en degene met problemen
helpen.
·
Normen verduidelijken:
Ik bekijk de situatie met al zijn
voor- en nadelen. Ik zoek naar een oplossing die iedereen tevreden stelt en
achterstand vermijdt.
·
Waarden evalueren:
Indien
de leerlingen de regels nastreven zullen ze beter kunnen communiceren. Het gaat
hier niet enkel over de anderstaligen maar ook over de leerlingen die dialect
spreken. Ze zullen beloond worden en dit geeft ook een gevoel van waarde aan de
leerling. De leerling krijgt het gevoel dat hij/zij iets kan, dat je met veel
moeite iets kan bereiken.
Als
een leerling de regels niet nastreeft dan moet er gezocht worden naar de
oorza(a)k(en) van het probleem. Straffen is dus zeker niet de eerste en beste
oplossing. Een leerling verlangt empathie van de leerkracht. Op die manier
kunnen de oplossingen op de meest productieve manier tot stand komen.
De waarde die ik echt aan mijn leerlingen wil doorgeven
Volgens mij is verantwoordelijk van uiterst belang om en
goede relatie te vormen met mensen. Dit moet al van jongs af aan worden
aangeleerd. Kinderen hebben een andere vorm van verantwoordelijkheid dan
volwassenen. Een volwassen persoon draagt een grote verantwoordelijkheid.
Ouders dragen verantwoordelijkheid voor hun kinderen, leerkrachten voor hun
leerlingen, een jeugdbegeleider voor de jongeren, een directeur voor zijn bedrijf
of school, …
Een kind daarentegen heeft veel kleinere
verantwoordelijkheden maar die zijn heel belangrijk omdat er op die leeftijd de
wortelen worden geplant voor zijn volwassen verantwoordelijkheid. Een kind moet
weten dat hij zelf verantwoordelijk is om een mooi knutselwerk te leveren,
ervoor te zorgen dat zijn speelgoed niet stuk/verloren gaat, om zijn huiswerk
op tijd in te dienen, om voor zijn toetsen voldoende te leren, …
Een leerkracht moet duidelijk maken aan de leerlingen dat
verantwoordelijkheid heel belangrijk is. Een kind dat bijvoorbeeld steeds te
laat naar school komt, krijgt een straf maar hij is elke dag weer welkom op
school. Als hij later werknemer is en steeds te laat komt zal hij snel werkloos
zijn.
No comments:
Post a Comment