Mens en medemens


Mens en medemens
Mijn gekozen waarde:
VERANTWOORDELIJKHEID
Ik vind verantwoordelijkheid een belangrijke waarde. Iemand die verantwoordelijkheid draagt tegenover anderen zal altijd gerespecteerd worden. Verantwoordelijkheid is belangrijk om te kunnen omgaan met mensen, om leerkracht te zijn en om het vertrouwen van de ander te krijgen. Als ik nu op dit moment over een willekeurige persoon denk, zie ik verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid op de werkplaats, als ouder(s), als medeleerling of medestudent, als vrienden, als kind, als dokter, …
Iemand die geen verantwoordelijkheid heeft verliest een groot deel van het respect dat de anderen over hem hebben. De mensen zien dat hij niet vertrouwd kan worden en dat hij zijn beloftes niet nastreeft. Dit zorgt ervoor dat hij automatisch minder respect zal krijgen.
Als de anderen merken dat je verantwoordelijkheid kan dragen dan zullen ze je automatisch respecteren, vertrouwen en autonomie geven. zelfrespect is hier ook van groot belang. Iemand die respect voor zichzelf heeft zal steeds de verwachte verantwoordelijkheid dragen zodat zijn gedrag steeds door de anderen positief wordt ervaren. Zelfrespect betekent dat je jezelf aanvaard, dat je positief over jezelf praat, dat je je beloften uitvoert. Het betekent dus zeker niet dat je jezelf niet accepteert voor wie je bent of dat je steeds negatief over jezelf bezig bent. Op die manier zal je ook anderen respecteren omdat je een positieve blik hebt op het leven. Met een positieve blik zie je jouw eigen talenten en die van anderen.
Bronvermelding: Geraadpleegd op 22 juli 2016 via
Verantwoordelijkheid zorgt er ook voor dat er samenwerking is binnen de groep. Als elke lid van de groep zijn verantwoordelijkheid draagt kan er goed gewerkt worden. Iedereen draagt iets bij en er er hoeft niet duizend keer herinnerd te worden om ervoor te zorgen dat iedereen inderdaad zijn opdracht/werk vervult.
Indien er inderdaad zo goed samengewerkt wordt waarbij iedereen zijn bijdrage moet doen dan kan men spreken van verbondenheid. Iedereen kan goed omgaan met de leden van zijn groep en de waarden en normen van de ander worden gerespecteerd, dus het is duidelijk dat als iedereen zijn verantwoordelijkheid draagt het enkel resulteert in positieve relaties tussen mensen.


De Joodse beroemde zanger ‘Shimmy Engel’ uit de Verenigde Staten zingt in zijn album die in 2014 verscheen een lied over verantwoordelijkheid:



4 X
I have just one responsibility,
To do the best of my ability.

4 X
You do the best of your ability
I’ll do the best of my ability.
And nothing more!
Bronvermelding: geraadpleegd op 9 augustus 2016 via http://www.zingalyrics.com/lyrics/shimmy-engel-ability/

“The best of my/your ability” is dus het belangrijkste bij verantwoordelijkheid. Als je steeds je best doet om goed te zijn en om zich goed te gedragen tegenover iedereen dan zal je automatisch ook verantwoordelijkheid kunnen dragen. Want ieder mens heeft de mogelijkheid om verantwoordelijkheid te ‘kunnen’ dragen. Hij moet er alleen zijn best voor willen doen!
Jonge mensen, grote carrières
09/06/2014 om 10:00 door Jan Bosteels | MARK Magazine
’MARK Magazine’ is een publicatie van Content Connections over de Vlaamse arbeidsmarkt en wordt hier aangeboden aan de lezers van De Standaard.
Content Connections draagt de redactionele verantwoordelijkheid voor onderstaand artikel.

Voor je dertigste al een grote verantwoordelijkheid dragen in de bedrijfswereld, het blijft eerder uitzondering dan regel. MARK portretteert een jonge wolf met een flinke drive.

Bronvermelding: Geraadpleegd op 24 juli 2016 via www.standaard.be
(2014, juni 09), Jonge mensen, grote carrières, De Standaard

An Van Esser (28) beleeft in Melbourne na Rusland en Brazilië al haar derde expatervaring voor Unilin, de laminaatproducent met hoofdkwartier in Wielsbeke. Ze werkt er als operations manager. Een boeiende en veeleisende job met veel verantwoordelijkheid, maar dat is precies wat An wil.

“Ik hou van de uitdaging, ik bewijs mezelf graag en ik kan goed zelfstandig werken. Toen ik bij Unilin begon, ben ik er meteen ingevlogen. Niet veel later kreeg ik de kans om mee te werken aan projecten in het buitenland. Een kans die ik met beide handen heb gegrepen.”

Waar komt die drive vandaan? “Ik vermoed vanuit mijn opvoeding. Ik heb schitterende ouders, maar mijn vader is erg veeleisend: alles kan altijd beter.”

Verantwoordelijkheid dragen over mensen die ouder en meer ervaren zijn dan zijzelf, daar schrikt An Van Esser niet voor terug. “Ik heb altijd in functies gewerkt waarin ik de mensen zelf ook iets kan bijbrengen. Ik tracht de praktijken toe te passen die ik op andere sites heb leren kennen. Hier in Australië hebben we een aantal dingen veranderd op het gebied van bevoorrading en stockbeheer. Het zijn veranderingen die voor iedereen positief zijn, dus dat creëert meteen vertrouwen.”

Wat waren de moeilijkste momenten? “In Rusland was het niet altijd even gemakkelijk: ik sprak de taal nauwelijks en de mensen denken erg hiërarchisch. Daar heb ik nogal wat tegenkanting ondervonden, maar daar leer je ook uit. In Australië is het makkelijker werken. De mensen zijn zalig hier en we hebben een heel goed team.”

Zoals bij de meeste jonge medewerkers met veel verantwoordelijkheid is het succes van An niet alleen te danken aan de bedrijfscultuur en aan de mogelijkheden tot interne opleiding, maar ook aan haar directe leidinggevende. “Zonder hem had ik hier waarschijnlijk niet gezeten. Hij heeft me alle kansen op het juiste moment gegeven. Hij houdt mijn job interessant, en ik leer heel veel van hem bij.”



Deze artikel komt overeen met mijn mening op verantwoordelijkheid. Iemand die verantwoordelijk is kan vertrouwd worden en voor een goede teamwerking zorgen.
An verteld ook dat ze altijd haar best doet, “alles kan altijd beter”.



Mijn gekozen casus met mijn mening erbij:

Nederlands verplicht op de speelplaats?

Ja
Een school in Jette kwam in februari onder vuur te liggen omdat ze ‘taalstraffen’ uitdeelde aan leerlingen die geen Nederlands praatten op de speelplaats. Patricia Van Eekenrode, directeur van het Koninklijk Atheneum in Halle, verdedigt de maatregel. Zij is ervan overtuigd dat leerlingen alleen maar Nederlands kunnen leren door de taal consequent te gebruiken.
“Ik vind het vanzelfsprekend dat leerlingen de Nederlandse taal machtig zijn als ze naar een Nederlandstalige school gaan. Bij het begin van het schooljaar moeten ouders en leerlingen daarom een engagementsverklaring ondertekenen waarin ze verklaren dat ze altijd Nederlands zullen spreken binnen de schoolmuren, ook op de speelplaats. Anderstalige leerlingen komen vaak alleen tijdens de les in aanraking met de Nederlandse taal. Dat is te weinig. Tijdens de lessen gebruiken ze ook een andere woordenschat dan op de speelplaats. Daar leren ze ook de spreektaal beheersen. Als leerlingen toch hun moedertaal spreken, worden ze op de vingers getikt. Als het de spuigaten uitloopt, volgen er sancties. Ze moeten dan een uur nablijven of ze krijgen een alternatieve taak.”
“Tijdens de les gebruiken ze een andere woordenschat dan op de speelplaats”
“Met deze maatregel motiveren we de leerlingen om de taal beter te leren. Als je niet goed Nederlands kent, is het bijna onmogelijk om te volgen tijdens de les. De woorden in handboeken zijn soms al moeilijk voor Nederlandstalige leerlingen. We ervaren ook dat leerlingen die het Nederlands niet machtig zijn, sneller afglijden naar andere richtingen. De leerlingen beseffen zelf dat ze goed Nederlands moeten kennen als ze met succes verder willen studeren.”
Nee
“De speelplaats is de uitgelezen plek om je moedertaal te spreken”, zegt Kris Van Den Branden, directeur van het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). “Het komt het welbevinden van de leerlingen ten goede. Dat heeft een positief effect op de schoolresultaten.”
“Uit onderzoek weten we dat kinderen en jongeren gevoelig zijn voor hoe anderen met hun moedertaal omspringen. Je moedertaal is een deel van je identiteit. Iedereen is er emotioneel mee verbonden. Als je als school de moedertaal van je leerlingen op de speelplaats verbiedt, geef je een negatief signaal. Leerlingen krijgen het gevoel dat hun taal niet thuishoort op de school en dat ze er zelf ook niet thuishoren. Als leerlingen zich goed voelen, stellen ze zich vaak positiever op in de les. Meertaligheid toelaten is investeren in het welbevinden van je leerlingen en van je school. De kwaliteit van het onderwijs hangt niet af van de taal die op de speelplaats wordt gesproken. Dat geldt zowel voor kleuters als voor jongeren.”
“Je geeft de leerlingen het gevoel dat ze niet thuishoren op school”

Bronvermelding: Geraadpleegd op 24 juli 2016 via www.vives.be/toledo
(2012, maart 29), Nederlands verplicht op de speelplaats? Klasse voor leraren.


“De speelplaats is de uitgelezen plek om je moedertaal te spreken. Het is en blijft ontspanningstijd. Kinderen moeten op zulke momenten spelen en grapjes maken. Ze moeten zichzelf kunnen zijn. We laten toch ook toe dat Nederlandstalige kinderen hun eigen dialect spreken? Waarom zouden anderstalige leerlingen niet de taal mogen spreken waar ze zich het beste bij voelen? Als je nog een stap verder gaat en je straft de leerlingen die hun moedertaal spreken, dan wordt het welbevinden van de leerlingen sterk aangetast. Scholen zouden positiever moeten leren omgaan met meertaligheid.”

Ik heb het artikel ‘Nederlands verplicht op de speelplaats’ gelezen. Ik vind het ook heel belangrijk om de kinderen enkel Nederlands te laten praten op de speelplaats. De enige manier waarop de kinderen het Nederlands vlot zullen praten is door hen te stimuleren om het in hun vrije tijd te gebruiken.
Het is niet voldoende om enkel tijdens de lessen Nederlands te praten omdat het dan niet ‘los’ gebruikt wordt. Op de speelplaats zijn de kinderen vrij om hun gevoelens te uiten om een beetje te ontspannen. Het is een goede oefening en de kinderen leren zo veel beter om het Nederlands in het alledaagse te gebruiken.
Maar, het mag niet te streng worden. Kinderen kunnen onder druk niet goed presteren en ontwikkelen. Het zou veel interessanter zijn om een project uit te werken over Nederlands praten op school en de kinderen die zich aan de regels houden te belonen, dan straffen uit te delen. Ik vind het heel onjuist om kinderen te straffen omdat ze in hun moedertaal praten. Het is tenslotte hun taal. Ze mogen het inderdaad niet op school gebruiken maar hun zelfbeeld en zelfwaarde mag zeker niet onderdrukt worden. Elk persoon moet trots zijn met zichzelf, hij moet tevreden zijn met zijn positie, zijn familie, …
De leerkracht moet aan de leerlingen duidelijk uit leggen dat ze van hen verwacht om enkel Nederlands op school te praten. Ze moet er ook bij zeggen dat ze het enkel voor hen doet, dat ze enkel wil dat ze ten slotte het juiste Nederlands hanteren en dat er niets mis is met de kinderen die thuis in een ander taal communiceren. Net omgekeerd, ze kan die kinderen een beter gevoel geven door te zeggen dat ze eigenlijk meer zullen kennen. Ze zijn in staat om in nog een taal te communiceren boven de Nederlandstaligen!
Het ethisch model:
Voorwaarden:
·         Grondhouding:
Echtheid: Als leerkracht kan ik mijn leerlingen uitleggen waarom ik het zo belangrijk vindt dat er ook op de speelplaats enkel Nederlands wordt gesproken. Ik zal hen de positieve gevolgen ervan duidelijk maken. Hierdoor zullen ze deze regel niet als iets vervelends en onmogelijks beschouwen, maar zullen ze het eerder accepteren.
De leerlingen die zich aan de regels houden worden beloond. Met echtheid moet ik eerlijk zijn. Het kan best wel zijn dat sommige leerlingen zich steeds goed gedragen maar er niet in slagen om Nederlands te praten. Die leerlingen moet ik inderdaad niet straffen maar ze kunnen zeker niet beloond worden. Als ik niet echt ben kan ik door de vingers kijken en hen wel en beloning geven. Met echtheid ben ik mezelf en speel ik mezelf. Ik streef mijn beloftes na en ben eerlijk.
Empathie: Empathie is de andere begrijpen, zich kunnen inleven in de andere. Ik moet begrijpen dat het voor sommigen heel moeilijk is om enkel Nederlands te praten terwijl ze thuis en buiten de school een andere taal praten. Daarom vind ik dat de kinderen gestimuleerd moeten worden om Nederlands te spreken door beloond te worden. Positief werken werkt zeker krachtiger.
Aanvaarding: Elk kind moet aanvaard worden. Voor een leerkracht moet iedereen gelijk zijn, elk kind moet zijn kwaliteiten naar voor kunnen brengen en de leerkracht heeft daarop een grote invloed. Als de leerkracht elke leerling aanvaard voor wat hij of zij is dan kunnen de kinderen zich ontplooien.
Ik maak mijn leerlingen duidelijk dat er niets mis is met iemand die anderstalig is. Integendeel, Ik vertel hen hoe gunstig het is voor een kind die nog een extra taal kent. Maar dat deze vreemde taal echter buiten de schoolmuren gebruikt mag worden en hierdoor zal hij de Nederlandse taal ook zo goed kennen als zijn moedertaal.

·         Dialoog voeren:
Ik praat met mijn leerlingen en vraag hen hun mening over deze regel. Als iedereen uitgesproken is, toon ik al mijn begrip in hun opmerkingen. Achteraf leg ik hen duidelijk uit tot welke goede gevolgen het zal leiden als men ook op de speelplaats Nederlands spreekt. Hoe meer je spontaan Nederlands spreekt, hoe vlotter en vanzelfsprekend het zal gaan. Want tijdens de les komt spontaan Nederlands spreken, nauwelijks aan bod. En door in het Nederlands te babbelen zal hun Nederlands alleen verbeteren en hierdoor zullen ze twee talen volledig onder de knie hebben. En later in de hogeschool zullen ze mij dankbaar zijn als het hunzelf eenvoudig gaat zijn om Nederlandse teksten te schrijven en te begrijpen.
Aandachtspunten:
·         Situatie analyseren:
Ik probeer de situatie te analyseren door de leerlingen hun mening te vragen over deze regel. De leerlingen worden hierdoor zeker vaardiger in het Nederlands, doordat ze spontaan gaan spreken. Ook voelt elk kind dat zijn mening een waarde heeft en dat verhoogt zijn zelfwaardegevoel.
·         Handelingsmogelijkheden onderzoeken:
Op basis van de analyse kan men beslissen om het Nederlands op de speelplaats te verplichten en straffen opleggen als deze regel niet wordt nageleefd. Of kan men de kinderen helemaal vrij hun taalgebruik laten kiezen op de speelplaats.
In elk van deze twee mogelijkheden kan men iets belangrijks missen, respectievelijk;
-        Het spontaan spreken met andere kinderen (door de anderstalige).
-        Een vlotte Nederlandse taalgebruik.
Ik denk dus dat men iets moet vinden dat de twee taken vervult.
Men kan het Nederlands verplichten, maar niet te streng ermee zijn, bijvoorbeeld kinderen die dit niet doen opmerken maar geen straf geven.
Ofwel kan men de kinderen wel vrij laten zijn op de speelplaats en de tekorten op het vlak van Nederlandse vaardigheden en kennis, op een andere manier aanvullen.
·         Motieven verhelderen:
De eerste handelingsmogelijkheid is het gemakkelijkst voor de leerkrachten, maar misschien niet even leuk voor de kindjes. Het ligt wel in hun voordeel en ze zullen dat na verloop van tijd wel kunnen begrijpen. Men houdt hier ook rekening met de gevoelens van de kinderen. De kinderen worden niet echt gestraft en hebben hierdoor niet teveel stress. Kinderen die hun best doen, worden beloond.
De tweede optie is leuker voor de leerlingen maar vraagt meer werk en organisatie van de school en leerkrachten.
·         Effecten inschatten
De effecten kunnen positief zijn. De leerlingen zullen heel goed Nederlands kunnen praten. Het kan soms gebeuren dat de handelingen negatieve effecten veroorzaken. Een leerling die zich steeds op de speelplaats heel goed heeft ontspannen kan gesloten of heel stil worden door de-enkel-nederlands-regel. Dit kan doordat hij zich niet goed kan verwoorden in het Nederlands. In dit geval moet de leerkracht met de leerling apart afspreken hoe ze het probleem zullen aanpakken, bijvoorbeeld door in het begin enkel vijf minuten van de vijftien (pauze) Nederlands te praten. Geleidelijk aan kan dit tien minuten en vijftien minuten worden. De leerkracht moet wel duidelijk maken aan de andere leerlingen dat de regel niet voor iedereen geldt. Zoals er leerlingen zijn die extra hulp nodig hebben bij het rekenen zijn er leerlingen die hulp nodig hebben bij het Nederlands.
Evaluatiepunten:
·         Intuïties uitspreken:
We zijn hier op school om iets te leren, alhoewel het niet altijd even gemakkelijk of leuk is. Het zal in het begin veel inspanning vergen om enkel Nederlands te spreken, maar achteraf zullen ze me dankbaar zijn dat ze een vlotte Nederlands hanteren! Volgens mij kan het Nederlands op de speelplaats het beste gestimuleerd worden door er een project over te maken op school. De leerlingen belonen en degene met problemen helpen.
·         Normen verduidelijken:
Ik bekijk de situatie met al zijn voor- en nadelen. Ik zoek naar een oplossing die iedereen tevreden stelt en achterstand vermijdt.
·         Waarden evalueren:
Indien de leerlingen de regels nastreven zullen ze beter kunnen communiceren. Het gaat hier niet enkel over de anderstaligen maar ook over de leerlingen die dialect spreken. Ze zullen beloond worden en dit geeft ook een gevoel van waarde aan de leerling. De leerling krijgt het gevoel dat hij/zij iets kan, dat je met veel moeite iets kan bereiken.
Als een leerling de regels niet nastreeft dan moet er gezocht worden naar de oorza(a)k(en) van het probleem. Straffen is dus zeker niet de eerste en beste oplossing. Een leerling verlangt empathie van de leerkracht. Op die manier kunnen de oplossingen op de meest productieve manier tot stand komen.

De waarde die ik echt aan mijn leerlingen wil doorgeven
Volgens mij is verantwoordelijk van uiterst belang om en goede relatie te vormen met mensen. Dit moet al van jongs af aan worden aangeleerd. Kinderen hebben een andere vorm van verantwoordelijkheid dan volwassenen. Een volwassen persoon draagt een grote verantwoordelijkheid. Ouders dragen verantwoordelijkheid voor hun kinderen, leerkrachten voor hun leerlingen, een jeugdbegeleider voor de jongeren, een directeur voor zijn bedrijf of school, …
Een kind daarentegen heeft veel kleinere verantwoordelijkheden maar die zijn heel belangrijk omdat er op die leeftijd de wortelen worden geplant voor zijn volwassen verantwoordelijkheid. Een kind moet weten dat hij zelf verantwoordelijk is om een mooi knutselwerk te leveren, ervoor te zorgen dat zijn speelgoed niet stuk/verloren gaat, om zijn huiswerk op tijd in te dienen, om voor zijn toetsen voldoende te leren, …
Een leerkracht moet duidelijk maken aan de leerlingen dat verantwoordelijkheid heel belangrijk is. Een kind dat bijvoorbeeld steeds te laat naar school komt, krijgt een straf maar hij is elke dag weer welkom op school. Als hij later werknemer is en steeds te laat komt zal hij snel werkloos zijn.






No comments:

Post a Comment